Outside
the rules, outside the centers
Nordiska Konstskolan i Karleby
Härnösands Konsthall, till 9 februari
Umeåkonstnären
Tage-Martin Hörling var den som på 80-talet initierade Nordiska
Konstskolan i Karleby, Österbotten. Det var troligen hans stora kontaktnät
bland konstnärer som lade grunden till skolans höga ambition
med kontinuerligt gästlärarsystem, då han dessförinnan
förestått Brageskolan i Umeå och Nordiskt Konstcentrum
i Helsingfors. Den svenska kopplingen bakåt är ju speciellt
rolig nu när Härnösand är den enda svenska ort som
konstskolan besöker på sin nordiska turné. Skolan har
en tvåårig utbildning och kan jämföras med de förberedande
utbildningar som finns i Sverige, den stora skillnaden är att upptagningsområdet
för elever och gästlärare är hela Norden. Det innebär
tuffa intagningsvillkor och hög undervisningsnivå, något
som bland annat visat sig i att upp mot 80 procent av eleverna kommer
vidare in på olika konsthögskolor. Med sin unika profil hamnar
skolan utanför de gängse reglerna för förberedande
utbildningar, och genom placeringen i den lilla orten Karleby i nordvästra
Finland hamnar man också utanför de gängse centralplatserna
för konsten i Norden. Man kan alltså tala om en synnerligen
intressant jordmån för konstnärliga studier.
© Ann-Jeanette
Sjölander, "Stor cirkel", blyerts/färgpennor.
Utställningen
presenterar tio konstnärer relativt jämt fördelade från
de nordiska länderna, alla tidigare lärare och elever vid skolan.
Man har valt ett så öppet och brett anslag som möjligt,
med måleri, grafik, foto och skulpturala objekt. Det som slår
mig när jag går runt i konsthallen är den övervägande
inriktningen på formkonstnärliga arbeten, så kanske har
ändå den modernistiskt finska starka traditionen för form,
mönster och design i både konst och arkitektur haft en del
inflytande på skolan om det nu inte är en ren tillfällighet
i urvalet. Mest syns det i svenskan Ann-Jeanette Sjölanders minutiösa
teckningar med färgpennor där linjerna löper ihop i hisnande
optiska rymd- eller blombilder, och i finländaren Jan-Kenneth Weckmans
målningar med massiva anhopningar av celliknande partiklar i abstrakta
rörelsemönster över dukarna.
© Tea
Mäkipää, "10 Commandments".
Även
finländskan Tea Mäkipääs installation "10 Commandments"
med fyra bastanta ljuslådor på golvet har formen som det bärande,
med sofistikerad hi-tech design i glas och text på tunga fundament
av betong. Hennes verk är det i utställningen som mest griper
in i det världsaktuella, med tio slags budord på fyra språk
om hur vi ska bemöta den globala uppvärmningen. Men man kan
undra om det är en medveten eller omedveten ironi att verket har
elektrisk upplysning? Det finns en oroande underton av begreppsmässigt
mausoleum i verket, det ser för ett ögonblick ut som gravstenar
över vår miljömedvetenhet där stegrande engagemang
samsas med allt ökande flygtrafik och kommersialism.
© Thomas
Zornat, "Kokkola 22/8", olja.
Thomas Zormat
(Sverige) visar målningarna "Kokkola 22/8" med en grådisig
stadssilhuett, och "Långfredag" med bilden av en överlevande
flicka efter en tragisk trafikolycka som ryckt undan hennes familj. Bilderna
är gestaltade med en långsam och omständlig repetitiv
färgpåläggningsteknik, som en sammanställning av
ytterst små pusselbitar som till slut på håll bildar
kanske ett minne, en tanke, ett definitivt konstaterande. Trots sitt berättande
innehåll, eller på grund av det, blir målandet en verksamhet
av manisk upptagenhet med formen.
Norrmännen
Stig-Arne Wara och Anders Tomren litar också på den yttre
formens möjligheter till egna berättelser. Den förstnämnde
med "En namnlös serie" av stramt abstrakta akrylmålningar
där det verkar som de dova vertikala färgytorna bildar sina
egna identiteter, och den senare med tre vardagliga objekt "Utan
titel" som i viss mån leker med vår ibland osäkra
och underminerade varseblivning. Hans blinkande lampor blir på något
sätt en replik till Tea Mäkipääs uppfordrande budord.
© Claus
Carstensen, "Born in Water and Raised in Borders", litografi.
I dansken
Claus Carstensens skenbart slaskiga men egendomligt vackra litografier
mixas breda färgstråk med textfragment och figurativa inslag
av skapande, som om det handlande om konstens egna ritualer av destruktivitet
och skönhetssökande. Mera omsorgsfullt ordnade är ett par
uppsättningar Artist´s books av turkiskfödda Melek Mazici
(Finland) där hon smyger in fjäderdun och pressade blommor i
en sensuell poetisk dagboksform. Lekfulla objekt är också Hanni
Bjartalids (Färöarna) trämodeller av "Hus". Man
vet inte om det är en påbörjad byggnation eller om det
pågår en nedmontering av dessa hus, som påminner om
längtan efter en enkel och saklig arkitektur utifrån de allra
enklaste och mest tillgängliga materialen. Kanske bara viljan att
skapa rum och se vart det bär hän.
© Pärra
Andersson, ett av nio "Kontaktannonser", fotodokumentation.
En kanske
behövlig lätt anarkistisk motvikt till utställningens i
övrigt ganska så strama karaktär är "Kontaktannonser"
av Pärra Andersson (Sverige). En fotodokumentation av nio färgglada
muralmålningar där samma antal personer söker kontakt,
i en oemotståndligt avväpnande kombination av graffiti och
bekantskapssökande. Nätdejting har ju blivit så populärt
därför det går att lägga in så mycket av personlig
information, och överfört till utomhusmiljö bryts här
definitivt gränserna mellan privat och offentligt. "Vill du
gå en kvällspromenad och fläta fingrar med mig" undrar
Embla med gula glasögon. Ja, vem kan motstå sådana erbjudanden,
det är bara att besöka konsthallen och skriva upp hennes e-postadress!
Något
som delvis förklarar Nordiska Konstskolans besök är att
Karleby är vänort till Härnösand, och redan nu talas
det nu om en uppföljning med ett möjligt utbyte 2009 mellan
konstnärer på ömse håll.
Text och
foto: Jan K Persson
08-01-16
|